Navigace

Dotazy Kampaně Civilizace Jednotky Ke stažení Tvorba map   - Menu editoru   - Vychytávky   - Spouště   - Kampaňe   - AI script   - RMS script Cheaty Citáty Kniha návštev Ostatní

Odkazy

Aoe.cz Aoe2 by HHPZ AoK Heaven Aoe2 Facebook pocitadlo

Anketa

   

Menu editoru

Ještě než začnete tvořit svojí mapu, se budete muset seznámit se základními funkcemi a možnostmi editoru. Menu má deset sekcí z nichž každá má svůj účel, který se vám nyní pokusím objasnit.

Předem se omlouvám všem, kteří mají hru v anglickém jazyce. Budu titiš používat názvy z počeštěné verze hry, jelikož předpokládám, že právě tu začátečníci používají.



~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Mapa

V této sekci si můžete zvolit jaký bude mít vaše mapa podklad.
 
Čistá mapa - Nejideálnější verze. Stačí zvolit jeden z pěti podkladů a velikost. A posléze si mapu upravujete podle toho jak tvoříte scénář.
 
Náhodná mapa - Pořítač vám vygeneruje náhodnou mapu s tím, že se bude držet počtu hráčů, velikosti a typu.
 
Upravená mapa - A tady začíná ta pravá sranda. Zde přesně volíte jaký typ mapy chcete. Zrno je vpodstatě číslo každé jedné jedinečné mapy. A ta zábava spočívá v počtech. Máme 100 000 zrn pro 23 typů map, 6 velikostí a 8 hráčů. To dává dohromady číslo 110'400'000. Když vemem v potaz náhodnou hru, dělá to 96'600'000 různých možností, takže šance že budete hrát tu samou mapu 2x, je sakra malá.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Terén

Jak už jsem podotkl v Mapě, ideální je začít s úplně čistým povrchem a právě pomocí Terénu měnit políčko po políčku podle svých představ.
 
Mapa - Stačí si jen vybrat povrch, zvolit velikost štětce dle potřeby a hurá na to!
 
Vyvýšenina - U čisté mapy je velikost 1 podůroveň, 2 zarovnávání a od 3 výš kopce. Pokud se v okolí kde chcete mít vyvýčeninu nachází voda, je nutné postupovat opatrně, aby se nevymazala. A vůbec všeobecně nejlepší je nejdříve tvořit kopce a pak teprve povrch terénu. Na vyvýšeniny nezapomínejte, přidávají vašemu scénáři realističtější vzhled.
 
Srázy - Levým tlačítkem a tahem nanášíte, pravým mažete.
 
Kopírování map - Velice užitečná věcička, pomocí které se dají dělat zázraky, viz sekce Vychytávky. Ale chce to trošku praxe. Také bych neměl opomenout říci, že kopírování se provádí pouze na bázi implicitních objektů, což se projevuje například u stromů. Pokud to tedy lze, doporučuji kopírovat pouze oblast bez nich. Kdyby to nešlo obejít, nezbývá, než vzít nástroj Otočit, nebo se znovu vratit do terenu a stromy "vysázet" znovu.
 
Smazat - Rychlé mazání objektů pomocí štětce. Vzhledem k tomu, že tato funkce nepracuje tak jak má (v základní verzi, patche 1.0e to opravuje), tak nedoporučuji používat. Raději sáhněte po druhé možnosti.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Hráči

Zde nastavujete parametry co se hráčů týče. Kolik, že jich na mapě bude, jaký budou mít počáteční stav surovin (u každého se musí nastavit jednotlivě), počáteční dobu, civilizaci a barvu. Na tom není nic složitého, proto se budu soustředit na ty další políčka:
 
Populační limit - V AOC je maximum 200 a v AOK 75 (nastavíte-li víc, limit nepřekročíte).
 
Název národa - Zde nastavujete jména jednotlivých hráčů. Pokud toto pole nevyplníte, pak počítač vygeneruje jméno za vás. (Hráč 1. dostane v případě prázdné kolonky jméno, které je nastavené v aktivním profilu)
 
Typ hráče - Univerzální = člověk či počítač (V případě multiplayerové mapy)
 
Osobnost - Zde se nastavuje AI hráče. Implicitně lze zvolit jen 2 verze.
"Standardní", kde si počítač vybere jakoukoli strategii a tu bude používat, nebo "Není" což vypne agresivní AI a počítač nebude útočit pokud ve svém okolí nespatří nepřítele.
 
Řetězová tabulka - Pojí se s AI synraxí "string-id" (a dalsimi stringy). Každopádně ji používali jen vývojáři od ES A nikdo jiný už to použít nemůže.

Jedná se vlastně o odkaz na očíslované texty kampaní uložené přímo v souborech s češtinou. Je to proto, že hra vyšla v různých jazycích, čili kampaně se pak nemuseli celé předělávat. Stačilo jen hodit číselný odkaz a hra si potřebnou hlášku nahrála sama.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Jednotky

Tato záložka, vám umožňuje umisťovat na mapu objekty. Každý objekt má svůj středový bod, který má jasně daná pravidla pro vkládání. Jinak řečeno, za normálních podmínek loď nedáte na zem a budovu nepostavíte zkrze jinou. Repertoár objektů se mění v závislosti na vybraném hráči. Nejvíc se to projeví u hráče gaia (příroda), díky kterému se v sekci ostatní otevře možnost vytváření naleziště kamene, zlata, keříků a podobně. Nemalou pozornost si také zaslouží funkce na dolní liště:
 
Místo - Zapíná režim umisťování objektů na plochu
 
Smazat - 100% funkční nástroj pro gumování všech objektů na mapě (i věciček ze sekce "terén"). Pokud chcete vymazat jednotku nacházející se například za hradbami, je třeba počínat si s nejvyšší opatrností stylem dlouhého kliknutí (zmačknout levé tlačítko, vteřinu držet a pustit).
 
Umísťit - Slouží k přemísťování již vytvořených objektů. (Kliknu, držim, přesunu)
 
Otočit - Nástroj pro natáčení objektů, hodí se hlavně při vyrovnávání vašeho vojska do pozoru. Pokud používáte kopírování map a narazíte na problém s kopírováním stromů, není snažší pomoci, než využít služeb právě této funkce.
 
Vybrat - Slouží k mazání jednotek v budovách a transportech.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Podmínky vítězství


 
Standardní - Poraž všechny nepřátele a vyhraj (Div světa i relikvie plní svoji funkci)
 
Dobývání - Eliminuj všechny nepřátele silou.
 
Skóre - Vyhrává ten, kdo dosáhne požadovaného skóre jako první.
 
Časový limit - Zvítězí hráč, jehož skóre je v daném čase nejvyšší.
 
Základní - Máte možnost nastavit více parametrů současně.
 
~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Nastavení

V této sekci si můžete vyhrát s upřesněním jaké jednotky bude smět jaký hráč vytvářet, jaké budovy stavět a jeký výzkum provádět. Ano, právě zde se dá omezit postup do dalších dob a hlavně eliminovet nepříjemné mapy, které se automaticky vyzkoumají, pokud dáte hráči startovní dobu vyšší než feudal.

Dále tu máme tlačítko Vybrat pohled. Tím vlastně zadáváme pozici na mapě, kterou hráč jedna uvidí jako první po startu scénáře.

Test obtížosti umožňuje vývojáři scénáře, vyzkoušet jak se budou počítačoví hráči chovat, při zvolení určité obtížnosti.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Zprávy

Tak tady si můžete vyhrát, pokud si stejně jako já potrpíte na nějaký ten příběh. Instrukce ke scénáři, historie a rady se zobrazí při spuštění scénáře ze Standardní hry - Typ hry = Scénář.

Všeobecně platí, že v Instrukcích by mělo být seznámení se scénářem, podrobnosti o jeho tvorbě a třeba i jméno autora.

Rady a historie jsou snad všem jasné.

Do Vítězství patří text, který se má objevit v případě, že hráč úspěšně dokončí scénář.

Naproti tomu ve Ztrátě by mělo stát pár motivačních slov, aby player nezoufal a zkusil hrát znovu.

A ještě tu máme Zvědy. Tady pozor! Nachází se tu další chyba aoe2. První řádek musíte odentrovat, jinak se vám stane, že váš text bude v instrukcích posazen o trošku víš, než je to v záložkách Podmínky a Rady.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Filmy

Jsou dva způsoby jak udělat scénáři úvod. První cesta je snadná a bezpochyby nejvíce využívaná a druhá je o poznání těžší a hlavně velice nářočná na velikost dat. Tyto dvě cesty nelze zkombinovat musíte si prostě jednu zvolit. A jaké že jsou ?

Instrukce ke scénáři - Pomocí záložky "Zprávy" a obrázku o velikosti 548x288 vytvoříte rádoby úvodní obrazovku, ve které má hráč možnost seznámit se s vaším scénářem. Obrázek musí být uložený v kořenovém adresáři hry. Jeho typ je *.bmp a předloha, nebo podklad chceteli, nese název scenariobkg.bmp.

Druhou možností jsou videa. Ty musí být uloženy ve složce "AVI", která by se měla nacházet v kořenovém adresáři hry (minimální instalace ji nevytváří). Video má také jasně určené parametry : velikost - 320x240, typ *.AVI.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Diplomacie

Pokud nepoužíváte AI pro každého hráče, tak na tuhle záložku v žádném případě nespoléhejte. Počítačoví hráči si totiš dost často s vaším nastavením hlavu nelámou a mění si své vztahy dle svého. Proto doporučuji diplomacii zajišťovat spíše pomocí spouští.

Nezapomínejte diplomacie nastavovat oboustraně! A co se týče tlačítka vítězství spojenců, pokud chcete aby fungovalo, musíte jej zaškrtnou u všeh hráčů.
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

~ Spouště

Aby se z mapy stal scénář, musíte naprogramovat i nějaké jiné podmínky, než těž-vytvoř-znič. A ktomu právě spouště slouží. Jejich problematika je však trošičku komplikovanější a proto ji věnujem celou daší sekci. (MW)
 

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

^ >

Copyright © 2006 - Autoři